Playstation VR 2 släpps i februari – kostar 600 euro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Gissar att Sony planerar för en, och bara en, node krympning över hela generationen (eller ja, 2 st eftersom de redan tagit N7->N6 steget, men jag bortser från det lilla steget här).

Högst troligt handlar det om TSMC N4 i så fall. Konsol APU:er går väldigt mkt hand i hand med PC APU:er och där är N4 (eller annan "4nm" variant) redan bekräftad av AMD.

OG PS5 APU "portas" alltså till N4 (och därmed blir en PS5 Slim mkt möjlig). Då är redan mkt av jobbet gjort för en Pro APU. Och jag tror inte Sony vågar avstå här, de behöver nått mot en ev. "Series X2". Så jag tror Pro kommer.

Datum torde vara när N4-processen är mogen för massmarket. Men inte för mogen, dvs inte för sent. Ska man lansera en Pro så ska den iaf vara hyffsat modern, blir tafflig "impact" annars.

Mogen N4 är nog iaf ett år senare än när första HP N4 dyker upp. Då hamnar vi på 2024. Troligen andra halvan, precis som du säger.

Gissningsvis blir det en dyr historia, $699 tippar jag (worst case $799). Att OG PS5 går under dagens $399/499 tycks ju iaf vara långt bort.

CPU blir förstås dagens Zen2 men frågan är vad de gör med GPU. Bara (ala PS4 Pro*) dubblar antalet RDNA2 CUs eller kan de nyttja nått mer modernt? 60-ish RDNA3+ räcker förmodligen för att "med marginal dubbla grafikprestandan" (vilket torde vara en ska-krav på Pro).

*(verkar inte vara helt sant. PS4Pro APUn är en rätt konstig historia där de två olika halvorna ser olika ut, oklart varför det är så)

Men vilken feature ska locka en relativt stor spelarbas till PS5 Pro? PS4 Pro var väl främst riktad till spelare med 4K apparater?
Mig som är lite mer hardcore ville såklart ha högre FPS eller bättre grafik, men det var väl inte det som egentligen var det som marknadsfördes. Prata om Pro innan ens PS5 har fått sträcka på benen med exklusiva spel känns lite märkligt också, även om det inte är tekniskt omöjligt om ca 2 år.

Slim kommer nog automatiskt som du säger, av nodkrympningar. Krävs inte lika stort chassi och det går ju bättre med mindre kylning etc då med, så tillverkningskostnaden bör ju vara ett incitament.

Permalänk
Medlem

Det har framkommit i Sonys domstolsdokument att PS6 kommer senast 2027.
PS5 Pro kan ni fortsätta fantisera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Men vilken feature ska locka en relativt stor spelarbas till PS5 Pro? PS4 Pro var väl främst riktad till spelare med 4K apparater?
Mig som är lite mer hardcore ville såklart ha högre FPS eller bättre grafik, men det var väl inte det som egentligen var det som marknadsfördes. Prata om Pro innan ens PS5 har fått sträcka på benen med exklusiva spel känns lite märkligt också, även om det inte är tekniskt omöjligt om ca 2 år.

Slim kommer nog automatiskt som du säger, av nodkrympningar. Krävs inte lika stort chassi och det går ju bättre med mindre kylning etc då med, så tillverkningskostnaden bör ju vara ett incitament.

4K 120Hz VRR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Gissar att Sony planerar för en, och bara en, node krympning över hela generationen (eller ja, 2 st eftersom de redan tagit N7->N6 steget, men jag bortser från det lilla steget här).

Högst troligt handlar det om TSMC N4 i så fall. Konsol APU:er går väldigt mkt hand i hand med PC APU:er och där är N4 (eller annan "4nm" variant) redan bekräftad av AMD.

OG PS5 APU "portas" alltså till N4 (och därmed blir en PS5 Slim mkt möjlig). Då är redan mkt av jobbet gjort för en Pro APU. Och jag tror inte Sony vågar avstå här, de behöver nått mot en ev. "Series X2". Så jag tror Pro kommer.

Datum torde vara när N4-processen är mogen för massmarket. Men inte för mogen, dvs inte för sent. Ska man lansera en Pro så ska den iaf vara hyffsat modern, blir tafflig "impact" annars.

Mogen N4 är nog iaf ett år senare än när första HP N4 dyker upp. Då hamnar vi på 2024. Troligen andra halvan, precis som du säger.

Gissningsvis blir det en dyr historia, $699 tippar jag (worst case $799). Att OG PS5 går under dagens $399/499 tycks ju iaf vara långt bort.

CPU blir förstås dagens Zen2 men frågan är vad de gör med GPU. Bara (ala PS4 Pro*) dubblar antalet RDNA2 CUs eller kan de nyttja nått mer modernt? 60-ish RDNA3+ räcker förmodligen för att "med marginal dubbla grafikprestandan" (vilket torde vara en ska-krav på Pro).

*(verkar inte vara helt sant. PS4Pro APUn är en rätt konstig historia där de två olika halvorna ser olika ut, oklart varför det är så)

Hoppas de snarare ökar CPU prestandan. Anledningen till att många nya spel på ps5 inte har 60fps längre är CPU:n. Tex nya Plagues Tale går att köra i 60fps uppskalat med fsr på ett rtx 2070, men motsvarande läge på ps5 ger runt 40-50fps vilket är ojämnt. Det är en ren cpu flaskhals. Det är mycket lättare att skala bort en GPU begränsning med mindre upplösningar, uppskalningsteknik osv men en CPU flaskhals är svårt att skala bort.

Vill man ha VR som inte gör att man vill kräkas så ska det drivas i höga fps per öga. Nuvarande psvr spel som går i typ 30fps gör mig åksjuk efter tio minuter.

Jag tror tyvärr att även ”nya” ps5 är för klen för riktigt bra VR-upplevelse. Kommer vara i bästa fall mediokert

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Men vilken feature ska locka en relativt stor spelarbas till PS5 Pro? PS4 Pro var väl främst riktad till spelare med 4K apparater?
Mig som är lite mer hardcore ville såklart ha högre FPS eller bättre grafik, men det var väl inte det som egentligen var det som marknadsfördes. Prata om Pro innan ens PS5 har fått sträcka på benen med exklusiva spel känns lite märkligt också, även om det inte är tekniskt omöjligt om ca 2 år.

Slim kommer nog automatiskt som du säger, av nodkrympningar. Krävs inte lika stort chassi och det går ju bättre med mindre kylning etc då med, så tillverkningskostnaden bör ju vara ett incitament.

För egen del så skulle det vara 60fps och raytracing som skulle locka, gärna i kombination. T ex att nya UE5-spel klarar att köra i 60fps istället för 30fps. Men vanliga svenssons bryr sig nog inte tillräckligt om det däremot, men Pro säljer ju också mycket sämre än vanliga versionen å andra sidan.

Sony måste ju planera för Pro redan nu om det ska komma någon så då är det väl naturligt att man också pratar om ifall det eventuellt sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

4K 120Hz VRR?

Skrivet av Squallie:

För egen del så skulle det vara 60fps och raytracing som skulle locka, gärna i kombination. T ex att nya UE5-spel klarar att köra i 60fps istället för 30fps. Men vanliga svenssons bryr sig nog inte tillräckligt om det däremot, men Pro säljer ju också mycket sämre än vanliga versionen å andra sidan.

Sony måste ju planera för Pro redan nu om det ska komma någon så då är det väl naturligt att man också pratar om ifall det eventuellt sker.

Jo precis, jag tror att det blir svårt att motivera ett pris på 7-8000Kr för att få högre FPS och RT.

Jag skulle inte säga för mycket om UE5, det går säkert att göra fantastiska spel med högre FPS. Motorn är ju väldigt ny också så det kan ju ske en hel del optimering.

Edit* för egen del så skulle jag beställa PS5 Pro direkt för högre FPS, men jag vågar inte hoppas på det eftersom att jag tror att Sony har svårt att motivera priset och marknadsföringen.

Skrivet av BrottOchStraff:

Hoppas de snarare ökar CPU prestandan. Anledningen till att många nya spel på ps5 inte har 60fps längre är CPU:n. Tex nya Plagues Tale går att köra i 60fps uppskalat med fsr på ett rtx 2070, men motsvarande läge på ps5 ger runt 40-50fps vilket är ojämnt. Det är en ren cpu flaskhals. Det är mycket lättare att skala bort en GPU begränsning med mindre upplösningar, uppskalningsteknik osv men en CPU flaskhals är svårt att skala bort.

Vill man ha VR som inte gör att man vill kräkas så ska det drivas i höga fps per öga. Nuvarande psvr spel som går i typ 30fps gör mig åksjuk efter tio minuter.

Jag tror tyvärr att även ”nya” ps5 är för klen för riktigt bra VR-upplevelse. Kommer vara i bästa fall mediokert

Jag tror att du har fel där, Foveated rendering, lagringsprestandan och skalningsteknik kan påverka kvalitén en hel del.
PSVR2 borde inte ha några problem att driva spel i väldigt hög kvalité, i alla fall med medium inställningar.
Det kommer i alla fall bli ett väldigt stort hopp ifrån vad vi har sett innan inom VR och det leder också till att mer avancerade spel kan säljas i mycket större volymer. Man kanske inte behöver ha tillexempel RT heller.

Sedan så tror jag inte att Plague tale är så väl optimerat, det hade säkert gått att få väldigt snygga effekter på ett annat sätt som hade dragit väldigt mycket mindre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Anledningen till att många nya spel på ps5 inte har 60fps längre är CPU:n.

Jag vet två spel nu som kommit nyligen. Finns det många fler alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Men vilken feature ska locka en relativt stor spelarbas till PS5 Pro? PS4 Pro var väl främst riktad till spelare med 4K apparater?

Jag tror inte det är svårt alls.
More powah är alltid more powah.

Dessutom så är det så att tvärtom vad många tycks tro så är Pro en sekundär produkt och absolut ingen ersättare till PS5. Dvs den behöver inte locka alla, bara de som vill ha mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hoppas de snarare ökar CPU prestandan.
...
Det är mycket lättare att skala bort en GPU begränsning med mindre upplösningar, uppskalningsteknik osv men en CPU flaskhals är svårt att skala bort.

Det är av just den anledningen som det [klart bättre CPU prestanda] inte kommer att hända.

Pro (eller för den delen även S vs X Series. Nästan...) konceptet funkar bra eftersom det bara skapar minimalt merarbete för spelutvecklarna.

Citat:

Jag tror tyvärr att även ”nya” ps5 är för klen för riktigt bra VR-upplevelse

Enl de som provat så kan man nog redan nu säga att du har fel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo precis, jag tror att det blir svårt att motivera ett pris på 7-8000Kr för att få högre FPS och RT.

Jag skulle inte säga för mycket om UE5, det går säkert att göra fantastiska spel med högre FPS. Motorn är ju väldigt ny också så det kan ju ske en hel del optimering.

Edit* för egen del så skulle jag beställa PS5 Pro direkt för högre FPS, men jag vågar inte hoppas på det eftersom att jag tror att Sony har svårt att motivera priset och marknadsföringen.

Jag tror att du har fel där, Foveated rendering, lagringsprestandan och skalningsteknik kan påverka kvalitén en hel del.
PSVR2 borde inte ha några problem att driva spel i väldigt hög kvalité, i alla fall med medium inställningar.
Det kommer i alla fall bli ett väldigt stort hopp ifrån vad vi har sett innan inom VR och det leder också till att mer avancerade spel kan säljas i mycket större volymer. Man kanske inte behöver ha tillexempel RT heller.

Sedan så tror jag inte att Plague tale är så väl optimerat, det hade säkert gått att få väldigt snygga effekter på ett annat sätt som hade dragit väldigt mycket mindre prestanda.

7-8k kostar ju konsolen redan idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

7-8k kostar ju konsolen redan idag?

6000Kr fram tills för några månader sedan och 6700Kr nu.
Svårt att säga hur bra det går eftersom att entusiaster och de med stor plånbok varit målgruppen än så länge. Ska bli intressant att se hur det ser ut framåt sommaren, då bör tillgången vara betydligt bättre.

Det är väl i och för sig de som Pro riktar sig till, men ca 8000 typ för en konsol känns som mycket pengar. 50% höjning i pris emellan PS4 och PS5, sedan 200$ till på det för att få Pro, när PS4 Pro hade samma lanseringspris som PS4 grundmodellen.